خمیر پهن کن

خمیر پهن کن

خمیر پهن کن

خمیر پهن کن

استفاده از دستگاه خمیر پهن کن برای تهیه خمیر

خمیر پهن کن


توضیح مختصری در مورد دستگاه خمیر پهن کن

دستگاه خمیر پهن کن وسیله ای برای تسهیل و یا آسان نمودن کار  پهن کردن و آماده کردن خمیر برای پخت است و از کیفیت بسیار بالایی در ساخت بدنه برخوردار است :


طرز استفاده از دستگاه خمیر پهن کن برای تهیه یک خمیر بی نظیر 

بدون تردید پیتزا یکی از خوشمزه ترین و محبوبترین فست‌ فودهای کل جهان است. اما به همان اندازه که این غذا خوشمزه است، تهیه آن در خانه بسیار سخت و دشوار است و معمولا نمی‌توان پیتزایی با کیفیت آنچه رستوران‌ها تهیه می‌کنند در خانه درست کرد.

یکی از دلایلش نیز خمیر پیتزاست، برای بهتر و ترد شدن خمیر از دستگاه خمیر پهن کن استفاد نمایید. در حقیقت تهیه خمیر ترد و خوشمزه این غذای ایتالیایی‌ برای پخت پیتزا مهمترین مورد است. روش‌های تهیه این خمیر مدل‌های گوناگونی دارد. برای مثال، خمیر پیتزای ناپلی کلاسیک از آرد، نمک، آب و خمیر مایه درست می‌شود.

جالب است که بدانید مدل‌های گوناگون آرد، مواد تشکیل‌دهنده‌ی مختلفی دارد و به این بستگی دارد که آیا از گندم تابستانی یا گندم زمستانی تهیه شده باشد. یا حتی خمیر مایه‌ای که به خمیر اضافه می‌کنید نیز در بافت و طعم آن تاثیرگذار است.خمیر پهن کن

همانطور که زمان استراحت خمیر در انواع نان و شیرینی با اهمیت است در پخت پیتزا نیز بسیار با اهمیت می باشد. وقتی در دستور پخت نوشته شده باشد به خمیر مثلا ۳۰ دقیقه استراحت دهید، باید این زمان را به صورت کامل انجام دهید و این نیم ساعت را کمتر یا بیشتر نکنید. این کار سبب می‌شود تا خمیر کشسانی و ترد بودن لازم را داشته پیدا کند. همه این موارد در مزه نهایی خمیر موثر هستند و توصیه ما برای بهتر شدن خمیر استفاده از دستگاه خمیر پهن کن می باشد.


چند نکته و ترفند اساسی و مهم برای پخت پیتزای خوب و دلچسب

یک نکته بسیار مهم آردی است که میخواهید استفاده کنید.

زمانی که در دستور تهیه پیتزای موردنظر شما نوشته شده آرد کامل یا آرد نانوایی، حتما از همان آرد استفاده کنید. این آردها با هم فرق هایی دارند که این اختلاف را بعد از پخت در طعم خود نشان خواهند داد.

به طور کلی باید بگوییم که آرد نانوایی سرشار از گلوتن است و همین مورد کمک می کند تا سطح بیرونی خمیر ترد و برشته شود و سطح داخلی آن کاملا جویدنی و نرم شود، ولی آرد همه‌کاره، خمیری نرم به دست می‌ آورد.

احتمالا در بعضی از دستورهای پخت یا بعضی از بسته بندی های آرد با عبارت، (آرد دو صفر) مواجه شده باشید. این آرد علاوه بر اینکه دارای گلوتن فراوان است، خیلی ریز آسیاب و پودر شده است. البته استفاده از آرد دو صفر فقط در فرهای هیزمی و چوبی طعم متفاوتی از خود نشان می‌دهد ولی در فرهای خانگی خیلی نمی‌توان تفاوت آن را حس کرد. به این معنی که وقتی در دستور پخت این آرد را می‌بینید ، از همان آرد نانوایی استفاده کنید.خمیر پهن کن


تفاوت خمیر روغنی و خمیر غیرروغنی را یاد بگیرید

تفاوت بین خمیر روغنی و خمیر غیرروغنی به درصد و میزان چربی موجود در آنها نهفته است. همان‌ گونه که در بالا گفتیم مثلا در تهیه خمیر پیتزای ناپلی کلاسیک از هیچ‌ گونه روغن و چربی در تهیه خمیر استفاده نمی‌شود. این سبب می‌شود تا خمیر یادشده چرب و نرم نباشد.ولی در دستور پخت بعضی از خمیرهای پیتزا به مقداری روغن زیتون، روغن گیاهی یا کره اشاره شده است.خمیر پهن کن

آنچیزی که بر روند رشد مولکول‌های گلوتن در پروسه‌ی رسیدن خمیر و در زمان استراحت خمیر تاثیر مثبت بسیاری دارد روغن است.

زمانی که خمیر روغن نداشته باشد، بافت کشسان و جویدنی پیدا می‌کند. اما اگر روغن فراوانی داشته باشد، کاملا ترد و شکننده می‌شود. به همین خاطر است بعضی از خمیرها زود می‌شکنند و از هم می‌پاشند. اگر می‌خواهید خمیر به اندازه کافی چسبندگی داشته باشد و خوردن پیتزا را راحت کند ، سعی کنید از روغن کمتری در تهیه آن استفاده کنید و اگر امکانش را دارید از دستگاه خمیر پهن کن استفاده نمایید.خمیر پهن کن

برای اینکه بتوانید یک پیتزای لذیذ و خوشمزه را بپزید باید در همان ابتدا یک خمیر خوب در اختیار داشته باشید. این خمیر خوب را شما می توانید به راحتی توسط دستگاه خمیر پهن کن تولید کرده .

یک نکته دیگر ای است که خمیر را حتما در دمای محیط قرار دهید

حتما اطلاع دارید که در دستور تهیه تقریبا همه‌ی خمیرهای پیتزا نوشته شده بعد از بدست آمدن خمیر ، آن را گلوله‌ای کنید و در یخچال بگذارید تا یک یا دو ساعت استراحت کند. بعد آن را از یخچال خارج کرده و در اتاق بگذارید تا کاملا ترد و نرم شود.

گذاشتن خمیر در دمای اتاق یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مراحل تهیه خمیر پیتزای عالی است. در این مرحله فرایند تخمیر و پف کردن خمیر کامل خواهد شد و این امر نه تنها در بافتِ خمیر ، بلکه در خوبتر شدن طعمش نیز موثر خواهد بود.

خمیر را با وردنه پهن و باز نکنید، بلکه با دست آن را به اندازه دلخواه شکل دهید.خمیر پهن کن

درست است که با وردنه می‌توان در کوتاه‌ ترین زمان خمیر را نازک و قابل استفاده کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم با دست خمیر را باز کنید. باز کردن خمیر با دست حکم ورز دادن آن را دارد. وقتی خمیر پیتزا را با ورز دادن باز و نازک کنید ، گلوتن‌ها (ماده‌ی چسبناک و کشایند موجود در آرد گندم ) بیشتر کش می‌آیند و سبب می‌شود تا سطح خمیر کاملا برشته و داخل آن نرم و جویدنی بشود.

از این به بعد هنگام تهیه خمیر پیتزا در خانه، وردنه را کنار بگذارید و از انگشتان دست خود کمک بگیرید یا میتوانید از دستگاه خمیر پهن کن استفاده نمایید.

هنگام تهیه خمیر به شکل نهایی پیتزا دقت داشته باشید:


پیتزا همیشه نمی تواند گرد و دایره‌ای باشد، شما هر شکلی که بخواهید می‌توانید برای پیتزا در نظر داشته باشید و این مساله اصلا مهم نیست. مساله مهم این است که خمیر را بر اساس شکل نهایی در دست شکل دهید. اگر قرار است پیتزای گرد بپزید ، خمیر را در دست گلوله‌ای و سپس باز کنید. اگر قرار است مستطیل باشد، آن را چهارضلعی در دست شکل دهید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد